Wilt u groeien?

Wilt u groeien?

Groeiers zijn ondernemers die zich weten te onderscheiden. Zij doen dingen anders, beter en slimmer. Is dat zo? En ‘zo ja’, hoe komt dit? Wat zijn de succesfactoren? Op welke wijze kunt u ook een ‘groeier’ worden? Groeiers maken een ‘mind-switch’ en zijn in staat om anders te denken. Groeien gaat nooit vanzelf. Ondernemers die te lang hetzelfde blijven doen en hun ogen sluiten voor de veranderingen met betrekking tot klantgedrag en omgevingsfactoren blijven stilstaan. Zij mogen blij zijn als zij niet krimpen. Groeit u wel? Dan doet u klaarblijkelijk iets goed waardoor de klanten komen tot de ontdekking bij u aan het goede adres te zitten. Klanten zorgen namelijk voor groei. Wilt u óók groeien? Een paar tips! Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 19 April 2018 | Gepost in 0 comment(s)

Dromen of realiseren?

Dromen of realiseren?

De economische vooruitzichten zijn goed. Toch is het nog niet overal zichtbaar. Er zijn ondernemers die zich nog niet hebben aangepast. Ze denken te kunnen blijven doen wat zij altijd al deden. Jammer! Een ondernemer moet zich namelijk aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Beter is nog als hij of zij een grote mate van anticiperend gedrag laat zien. Vooruitlopen en oplossingen zoeken voor toekomstige problemen. Dat vraagt een positieve instelling en ondernemerskracht. Toch kunnen sommigen het nog niet opbrengen om zich over teleurstellingen en tegenslagen heen te zetten en weer te geloven in hun ondernemersdroom. Een tijdje geleden ontmoette ik een meneer die mij wilde doen geloven dat wensdenken een sterke eigenschap is van ondernemers. Ik geloof daar niet zo in. Ik zie liever hardwerkende ondernemers die anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Realisten! lees verder...


J. (Jos) Klaasse Szn RB, 05 April 2018 | Gepost in ondernemers, economie, anticiperen, onderscheiden, toekomst, groeien, ontwikkelen, kansen , concurreren, strategie 0 comment(s)

Wat is jouw plan?

Wat is jouw plan?

Bedrijfsplannen, uitbreidingsplannen, ondernemersplannen en startersplannen. Allemaal geschreven met hetzelfde doel en dezelfde achtergrond. Uit je hoofd alle gedachten en ideeën transformeren en samenvatten in een heldere –begrijpelijke– beschrijving zodat iedereen –waarvoor dit van belang is– er kennis van kan nemen. Vergeet hierbij vooral de financiële vertaalslag niet. Je accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Sommige ondernemers vinden het moeilijk om zo’n plan te schrijven. Maak het echter niet ingewikkelder dan het is. ‘Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’ Ik geef je graag wat tips en adviezen. Gratis welteverstaan. Doe er je voordeel mee. Of niet!  Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 22 March 2018 | Gepost in bedrijfsplan, uitbreidingsplan, ondernemersplan, startersplan, ondernemer, toekomst, doel 0 comment(s)

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

De roep om nieuwe leiders komt vanuit de maatschappelijke en economische behoefte om te veranderen. Niet blijven hangen in oude denkpatronen, maar snel reageren op verstoring van de markt. Dynamiek en heftige ontwikkelingen vragen om een andere –niet traditionele– aanpak. Het kan opeens gek gaan binnen traditionele ondernemingen met een traditionele leiding. In slaap gesukkeld? Niet meer in staat om snel en effectief te reageren? Kunnen nieuwe jonge leiders dit wel? Binnen een familiebedrijf zie ik twee generaties acteren en presteren. Een praktijkvoorbeeld van nieuw leiderschap! Lees verder..


De emotie bij bedrijfsoverdracht

De emotie bij bedrijfsoverdracht

Familiebedrijven zijn bedrijven waarvan de zeggenschap en de leiding in handen van één familie zijn. Wanneer leiding en eigendom zijn gesplitst is er in de aard van de zaak geen sprake meer van een echt familiebedrijf. De familie kan wel nog steeds de meerderheid van de aandelen in bezit hebben maar zij hebben het bestuur in handen gegeven van iemand buiten de familie.

De echte familiebedrijven zijn vaak ontstaan door opvolging van één of meerdere kinderen of andere familieleden. Soms is dat niet helemaal dé succesformule! Lees verder..