Wat zijn uw plannen?

Wat zijn uw plannen?

Bedrijfsplannen, uitbreidingsplannen, ondernemersplannen en startersplannen. Allemaal geschreven met hetzelfde doel en dezelfde achtergrond. Uit je hoofd alle gedachten en ideeën transformeren en samenvatten in een heldere –begrijpelijke– beschrijving zodat iedereen –waarvoor dit van belang is– er kennis van kan nemen. Vergeet hierbij vooral de financiële vertaalslag niet. Je accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Sommige ondernemers vinden het moeilijk om zo’n plan te schrijven. Maak het echter niet ingewikkelder dan het is. ‘Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’ Ik geef je graag wat tips en adviezen. Lees verder...


ing. Hans Klaasse MBA CMC RB, 22 August 2018 | Gepost in 53 comment(s)

Hoe kijkt u naar uw klanten?

Hoe kijkt u naar uw klanten?

Hoe kijkt u naar uw klanten? Als een cash cow, de kip met de gouden eieren of als een noodzakelijk kwaad? U moet er van leven, maar voor de rest zijn het dan maar lastige en hinderlijke lieden. U doet uzelf en uw klanten dan veel tekort. Er zijn ook ondernemers die menen dat zij de klant juist wél waarderen. Ze laten dit echter nauwelijks merken. Ze weten dit goed te verbergen. Ja, bij een klacht springen ze buiten hun rol, in het gareel of uit hun vel. De één blinkt dan uit in nederigheid en de ander in tomeloze arrogantie. Rollen!  De enige profijtelijke rol die een ondernemer vandaag de dag moet spelen is die van partner en vriend van de klant. Iemand die er is voor de klant. Met oprechte interesse. Iemand die de klant kan vertrouwen!  Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 03 May 2018 | Gepost in 4 comment(s)

Wilt u groeien?

Wilt u groeien?

Groeiers zijn ondernemers die zich weten te onderscheiden. Zij doen dingen anders, beter en slimmer. Is dat zo? En ‘zo ja’, hoe komt dit? Wat zijn de succesfactoren? Op welke wijze kunt u ook een ‘groeier’ worden? Groeiers maken een ‘mind-switch’ en zijn in staat om anders te denken. Groeien gaat nooit vanzelf. Ondernemers die te lang hetzelfde blijven doen en hun ogen sluiten voor de veranderingen met betrekking tot klantgedrag en omgevingsfactoren blijven stilstaan. Zij mogen blij zijn als zij niet krimpen. Groeit u wel? Dan doet u klaarblijkelijk iets goed waardoor de klanten komen tot de ontdekking bij u aan het goede adres te zitten. Klanten zorgen namelijk voor groei. Wilt u óók groeien? Een paar tips! Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 19 April 2018 | Gepost in 0 comment(s)

Dromen of realiseren?

Dromen of realiseren?

De economische vooruitzichten zijn goed. Toch is het nog niet overal zichtbaar. Er zijn ondernemers die zich nog niet hebben aangepast. Ze denken te kunnen blijven doen wat zij altijd al deden. Jammer! Een ondernemer moet zich namelijk aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Beter is nog als hij of zij een grote mate van anticiperend gedrag laat zien. Vooruitlopen en oplossingen zoeken voor toekomstige problemen. Dat vraagt een positieve instelling en ondernemerskracht. Toch kunnen sommigen het nog niet opbrengen om zich over teleurstellingen en tegenslagen heen te zetten en weer te geloven in hun ondernemersdroom. Een tijdje geleden ontmoette ik een meneer die mij wilde doen geloven dat wensdenken een sterke eigenschap is van ondernemers. Ik geloof daar niet zo in. Ik zie liever hardwerkende ondernemers die anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Realisten! lees verder...


J. (Jos) Klaasse Szn RB, 05 April 2018 | Gepost in ondernemers, economie, anticiperen, onderscheiden, toekomst, groeien, ontwikkelen, kansen , concurreren, strategie 0 comment(s)

Wat is jouw plan?

Wat is jouw plan?

Bedrijfsplannen, uitbreidingsplannen, ondernemersplannen en startersplannen. Allemaal geschreven met hetzelfde doel en dezelfde achtergrond. Uit je hoofd alle gedachten en ideeën transformeren en samenvatten in een heldere –begrijpelijke– beschrijving zodat iedereen –waarvoor dit van belang is– er kennis van kan nemen. Vergeet hierbij vooral de financiële vertaalslag niet. Je accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Sommige ondernemers vinden het moeilijk om zo’n plan te schrijven. Maak het echter niet ingewikkelder dan het is. ‘Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’ Ik geef je graag wat tips en adviezen. Gratis welteverstaan. Doe er je voordeel mee. Of niet!  Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 22 March 2018 | Gepost in bedrijfsplan, uitbreidingsplan, ondernemersplan, startersplan, ondernemer, toekomst, doel 0 comment(s)