De kracht van het familiebedrijf

De kracht van het familiebedrijf

Familiebedrijven zijn bedrijven waarvan de zeggenschap en de leiding in handen van één familie zijn. Wanneer leiding en eigendom zijn gesplitst is er in de aard van de zaak geen sprake meer van een echt familiebedrijf. De familie kan wel nog steeds de meerderheid van de aandelen in bezit hebben maar zij hebben het bestuur in handen gegeven van iemand buiten de familie. De echte familiebedrijven zijn vaak ontstaan door opvolging van één of meerdere kinderen of andere familieleden. Soms is dat niet helemaal dé succesformule! Lees verder..


ing. Hans Klaasse MBA CMC RB, 23 August 2019 | Gepost in ondernemers, algemeen, toekomst, ontwikkelen 23 comment(s)

Hiërarchie of loslaten?

Hiërarchie of loslaten?

Ik mag bij veel organisaties in de keuken kijken. Altijd leuk. Een zegen, een les en soms een deceptie. Wat maken sommige mensen het zich moeilijk. Ondernemers die het maar niet voor elkaar krijgen. Mooie plannen, grote woorden, goedbedoelde inspanningen maar geen resultaat. Ingewikkelde structuren, een kleurig organigram en in beton gegoten procedures. Ze lijken niet te werken. Nee, beter gezegd: ‘ze werken niet!’ Vertwijfeld roept men dan uit: “Hoe moet het dan wel?” Een simpel antwoord: “Het moet simpeler en platter!” Een openbaring of een nachtmerrie? Lees verder..


Wat zijn uw plannen?

Wat zijn uw plannen?

Bedrijfsplannen, uitbreidingsplannen, ondernemersplannen en startersplannen. Allemaal geschreven met hetzelfde doel en dezelfde achtergrond. Uit je hoofd alle gedachten en ideeën transformeren en samenvatten in een heldere –begrijpelijke– beschrijving zodat iedereen –waarvoor dit van belang is– er kennis van kan nemen. Vergeet hierbij vooral de financiële vertaalslag niet. Je accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Sommige ondernemers vinden het moeilijk om zo’n plan te schrijven. Maak het echter niet ingewikkelder dan het is. ‘Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’ Ik geef je graag wat tips en adviezen. Lees verder...


Hoe kijkt u naar uw klanten?

Hoe kijkt u naar uw klanten?

Hoe kijkt u naar uw klanten? Als een cash cow, de kip met de gouden eieren of als een noodzakelijk kwaad? U moet er van leven, maar voor de rest zijn het dan maar lastige en hinderlijke lieden. U doet uzelf en uw klanten dan veel tekort. Er zijn ook ondernemers die menen dat zij de klant juist wél waarderen. Ze laten dit echter nauwelijks merken. Ze weten dit goed te verbergen. Ja, bij een klacht springen ze buiten hun rol, in het gareel of uit hun vel. De één blinkt dan uit in nederigheid en de ander in tomeloze arrogantie. Rollen!  De enige profijtelijke rol die een ondernemer vandaag de dag moet spelen is die van partner en vriend van de klant. Iemand die er is voor de klant. Met oprechte interesse. Iemand die de klant kan vertrouwen!  Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 03 May 2018 | Gepost in 4 comment(s)

Wilt u groeien?

Wilt u groeien?

Groeiers zijn ondernemers die zich weten te onderscheiden. Zij doen dingen anders, beter en slimmer. Is dat zo? En ‘zo ja’, hoe komt dit? Wat zijn de succesfactoren? Op welke wijze kunt u ook een ‘groeier’ worden? Groeiers maken een ‘mind-switch’ en zijn in staat om anders te denken. Groeien gaat nooit vanzelf. Ondernemers die te lang hetzelfde blijven doen en hun ogen sluiten voor de veranderingen met betrekking tot klantgedrag en omgevingsfactoren blijven stilstaan. Zij mogen blij zijn als zij niet krimpen. Groeit u wel? Dan doet u klaarblijkelijk iets goed waardoor de klanten komen tot de ontdekking bij u aan het goede adres te zitten. Klanten zorgen namelijk voor groei. Wilt u óók groeien? Een paar tips! Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 19 April 2018 | Gepost in 0 comment(s)