Wilt u groeien?

Groeiers zijn ondernemers die zich weten te onderscheiden. Zij doen dingen anders, beter en slimmer. Is dat zo? En ‘zo ja’, hoe komt dit? Wat zijn de succesfactoren? Op welke wijze kunt u ook een ‘groeier’ worden? Groeiers maken een ‘mind-switch’ en zijn in staat om anders te denken. Groeien gaat nooit vanzelf. Ondernemers die te lang hetzelfde blijven doen en hun ogen sluiten voor de veranderingen met betrekking tot klantgedrag en omgevingsfactoren blijven stilstaan. Zij mogen blij zijn als zij niet krimpen. Groeit u wel? Dan doet u klaarblijkelijk iets goed waardoor de klanten komen tot de ontdekking bij u aan het goede adres te zitten. Klanten zorgen namelijk voor groei. Wilt u óók groeien? Een paar tips!

Groeiers gedragen zich anders. Ze lopen vooruit en zijn altijd gespitst op het opdoen van nieuwe ervaringen. Het oude is voorbij en het nieuwe lonkt. Ze zijn altijd in beweging en willen continu voorop lopen. Hierdoor zijn ze gericht op innovativiteit. Zijn ze hier altijd zo heel bewust mee bezig? Nee, ik denk het niet. Het is een instelling en een mentaliteitskwestie. Ondernemers die willen groeien staan extreem open voor impulsen van buitenaf. Ze letten op de omstandigheden en ontwaren kansen en mogelijkheden waar anderen die niet zien of laten lopen. Ze stellen zich dus actief en ‘open’ op. Uiteindelijk gaat het om het maken van de juiste keuze. Een groeiende ondernemer vraagt zich regelmatig af welke mogelijkheden er zijn en wat het beste resultaat zal geven. Groeiende ondernemers ondernemen actie. Zij doen zaken soms wat solistisch maar weten anderzijds op het juiste moment anderen te laten participeren!

Groeiers zijn meestal mensen die zichzelf goed in de hand hebben. Dit doen zij welbewust. Ze laten zich niet gek maken en ‘waaien niet met alle winden van leer’ mee. Ze zijn zich bewust van de unieke situatie waarin zij verkeren. Het zelfstandig zijn en het kunnen maken van eigen keuzes. Ze overdrijven niet, nemen tijd voor ontspanning en de ‘andere leuke dingen’ van het leven. Het zijn dus geen ‘opgefokte’ baasjes. Het beeld van groeiers is vaak dat het mensen zijn die aan niets anders kunnen denken dan aan ‘zaken doen’. Ik denk dat dit een misverstand is. Zij doen dingen bewuster vanuit het onderbewuste! Groeiende ondernemers proberen van iedere ervaring te leren, zij ontwikkelen zich snel. Nieuwe ervaringen, nieuwe kansen en nieuwe oplossingen. Zij weten op de een of andere manier heel veel zaken tegelijkertijd snel op te pakken. Een ingebouwd ‘time-management systeem’ zorgt voor voldoende planning en orde. Doelgericht groeien!

Vooruitlopen en voorop gaan vraagt om daadkracht, inspiratie, visionair denken en volharding. Tijd verdoen is er niet bij. Groeiers zorgen voor een hoge output en een flinke productiviteit. Zij verspillen geen tijd met allerlei ‘spelletjes’ en ‘uitprobeersels’. Groeiers weten hoe ze kunnen groeien. Meestal hebben zij de plannen goed op orde en zoeken naar mogelijkheden om die snel te realiseren. In die zin zijn het soms eigenzinnige en ongeduldige types. Aan de andere kant zijn zij niet de vervelendste mensen om mee te werken. Het zijn namelijk lange termijn denkers. Ze gaan voor een bestendige en langdurige relatie. Op die manier trachten zij te profiteren van langdurige en profijtelijke relaties. In mijn adviespraktijk heb ik er een paar. Het zijn mensen met doorzettingsvermogen en inzicht. Ze zien dingen die anderen afdoen als ‘kansloos’. Ze gaan uitdagingen en kansen niet uit de weg maar willen wel -tot op bepaalde hoogte- op ‘zeker’ gaan!

Groeiers hebben inzicht in de lengte van hun financiële polsstok. Inzicht in cijfers. Weten tot hoever je kunt gaan. Ze hebben een ingebouwde calculator. Over geld hoef je ze weinig uit te leggen. Is dit dan hun drijfveer? Zeker niet altijd. Het speelt echter wel een belangrijke rol in hun ondernemersbestaan. Zonder middelen geen realisatie. Ze zijn gedreven zonder ‘money-driven’ te zijn. Ook blinken zij uit in het optimaal inrichten van hun organisatie. Ze weten hoe ze die soepel en effectief kunnen construeren en managen. Daar zijn ze zeer kritisch in. Verspillen van geld en energie komt niet in hun woordenboek voor. Ze zijn gericht op marketing, imago en sales. Het plaatje moet kloppen. Zonder integraal management geen groei. Daarom zijn ze -over het algemeen- helder en transparant naar hun businesspartners, leveranciers en naasten. Dat maakt het nemen van moeilijke beslissingen makkelijk. Ze weten wat ze willen bereiken. En hoe!

Om die reden hebben groeiers een heldere strategie. Ze dragen deze ook uit. In de kring van de groeier reageren mensen spontaan, gevraagd en ongevraagd. De groeier weet zich te omringen met sympathisanten. Mensen die plezier hebben in zijn of haar aanwezigheid. Dat gevoel is wederzijds. De kring rond de groeier is even dynamisch als de groeier zelf. Om tot die kring te behoren is dezelfde helderheid en hetzelfde consequente gedrag nodig. De groeier stelt zichzelf namelijk doelen op de korte- en lange termijn. Daar horen geen verrassingen en ‘mollen’ bij. De medewerkers van de groeier -we zouden ze bijna vergeten- beschikken ook over deze eigenschappen. Het zijn communicatieve mensen die graag initiatieven nemen. Ze halen hun inspiratie uit het realiseren van de doelstellingen. Hier passen geen passieve en ingeslapen lieden bij die alles al snel ‘teveel’ vinden. Groeiers hebben ‘voeding’ nodig. Groeiers zoeken groeiers. Groeit u al?

Wat is een pseudogroeier? Iemand met heel veel (groei)plannen en dat op zijn eigen (chaotische) wijze denkt te bereiken! De ambities zijn groot maar de wilskracht om écht te veranderen is klein. Mensen in de omgeving van de pseudogroeier worden niet gebruikt voor de belangrijke dingen maar zijn hooguit lastig. De enige die druk is met het in stand houden van ”het groeiscenario” is de pseudogroeier zelf. Hij groeit! En dat was ook de bedoeling. Het groeit hem bijna boven het hoofd. Daar waar de echte groeier de organisatie laat meegroeien omdat dit het sterke fundament onder “het groeiscenario” is, zal de pseudogroeier een noodzakelijk ‘stelletje mensen’ om zich heen verzamelen die de gaten kunnen opvullen en de rommel kunnen opruimen die door zijn wilde en ongecoördineerde gedrag ontstaan. In tegenstelling tot de échte groeier wil de pseudogroeier alleen ‘groot’ worden. Hij ‘eet’ zich vol zonder voeding te krijgen. Hij zoekt niemand, alleen zichzelf. Hij heeft de mind-switch (nog) niet gemaakt. U wel?

Groeiers zijn ondernemers die weten wat zij willen bereiken en zichzelf met passie en discipline ondergeschikt maken aan de uitgestippelde groeistrategie.

  afspraak maken

Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 19 April 2018 | Gepost in 0 comment(s)

    Plaats een comment

    * Verplicht