Dromen of realiseren?

Dromen of realiseren?

De economische vooruitzichten zijn goed. Toch is het nog niet overal zichtbaar. Er zijn ondernemers die zich nog niet hebben aangepast. Ze denken te kunnen blijven doen wat zij altijd al deden. Jammer! Een ondernemer moet zich namelijk aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Beter is nog als hij of zij een grote mate van anticiperend gedrag laat zien. Vooruitlopen en oplossingen zoeken voor toekomstige problemen. Dat vraagt een positieve instelling en ondernemerskracht. Toch kunnen sommigen het nog niet opbrengen om zich over teleurstellingen en tegenslagen heen te zetten en weer te geloven in hun ondernemersdroom. Een tijdje geleden ontmoette ik een meneer die mij wilde doen geloven dat wensdenken een sterke eigenschap is van ondernemers. Ik geloof daar niet zo in. Ik zie liever hardwerkende ondernemers die anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Realisten! lees verder...


J. (Jos) Klaasse Szn RB, 05 April 2018 | Gepost in ondernemers, economie, anticiperen, onderscheiden, toekomst, groeien, ontwikkelen, kansen , concurreren, strategie 0 comment(s)

Wat is jouw plan?

Wat is jouw plan?

Bedrijfsplannen, uitbreidingsplannen, ondernemersplannen en startersplannen. Allemaal geschreven met hetzelfde doel en dezelfde achtergrond. Uit je hoofd alle gedachten en ideeën transformeren en samenvatten in een heldere –begrijpelijke– beschrijving zodat iedereen –waarvoor dit van belang is– er kennis van kan nemen. Vergeet hierbij vooral de financiële vertaalslag niet. Je accountant kan hierbij behulpzaam zijn. Sommige ondernemers vinden het moeilijk om zo’n plan te schrijven. Maak het echter niet ingewikkelder dan het is. ‘Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig!’ Ik geef je graag wat tips en adviezen. Gratis welteverstaan. Doe er je voordeel mee. Of niet!  Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 22 March 2018 | Gepost in bedrijfsplan, uitbreidingsplan, ondernemersplan, startersplan, ondernemer, toekomst, doel 0 comment(s)

Strategische toekomstplannen…..

Strategische toekomstplannen…..

Heeft u een heldere missie, visie en strategie als ondernemer? Kortom, weet u waar u naar op weg bent? Weten uw medewerkers dit ook? Of is uw strategisch plan een zoekplaatje? En uw klanten? Weten die ongeveer waar u voor staat? Dat is wel de bedoeling. Uw strategie moet namelijk een selectie van activiteiten zijn waarin u uitblinkt en wat zorgt voor een onderscheidende positie. Het zou jammer zijn als uw medewerkers en klanten dit niet ontwaren of herkennen. Er is dan echt iets mis. Komt dit door het ontbreken van een strategisch plan? Niet altijd. Het bracht mij op het organiseren van een onderzoek(je) naar het effect van het wel of niet hebben van een strategisch plan! Lees verder...


Ing. Hans J Klaasse MBA CMC RB, 28 December 2017 | Gepost in missie, visie, strategie, ondernemer, toekomst, strategisch plan, onderscheiden 1 comment(s)

Gedrag en Kernwaarden

Gedrag en Kernwaarden

Serieuze ondernemers willen graag weten waar zij naar op weg zijn. Is het een succesvolle weg of een pad met hobbels en bobbels? Zijn we überhaupt op de goede weg of is het een onbegaanbaar pad met valkuilen, hindernissen en obstakels? Of vraag u zich dat nooit af? U ziet wel waar u uitkomt? Kan ook! U laat het een beetje aan de omstandigheden en toevalligheden van het ondernemersleven over? Nee toch!? Ik ga ervan uit dat een serieuze ondernemer een streefdoel heeft, een geambieerde toekomstvisie en een hoger doel. Een hoger doel hebben is iets anders dan afwachten waar u toevalligerwijs uitkomt! Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 21 December 2017 | Gepost in ondernemersleven, ondernemer, onderneming, doel, ondernemersdoel, kernwaarden, strategie, doelstelling, doelen, missie, toekomststrategie 0 comment(s)

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

De roep om nieuwe leiders komt vanuit de maatschappelijke en economische behoefte om te veranderen. Niet blijven hangen in oude denkpatronen, maar snel reageren op verstoring van de markt. Dynamiek en heftige ontwikkelingen vragen om een andere –niet traditionele– aanpak. Het kan opeens gek gaan binnen traditionele ondernemingen met een traditionele leiding. In slaap gesukkeld? Niet meer in staat om snel en effectief te reageren? Kunnen nieuwe jonge leiders dit wel? Binnen een familiebedrijf zie ik twee generaties acteren en presteren. Een praktijkvoorbeeld van nieuw leiderschap! Lees verder..