Strategische toekomstplannen…..

Strategische toekomstplannen…..

Heeft u een heldere missie, visie en strategie als ondernemer? Kortom, weet u waar u naar op weg bent? Weten uw medewerkers dit ook? Of is uw strategisch plan een zoekplaatje? En uw klanten? Weten die ongeveer waar u voor staat? Dat is wel de bedoeling. Uw strategie moet namelijk een selectie van activiteiten zijn waarin u uitblinkt en wat zorgt voor een onderscheidende positie. Het zou jammer zijn als uw medewerkers en klanten dit niet ontwaren of herkennen. Er is dan echt iets mis. Komt dit door het ontbreken van een strategisch plan? Niet altijd. Het bracht mij op het organiseren van een onderzoek(je) naar het effect van het wel of niet hebben van een strategisch plan! Lees verder...


Ing. Hans J Klaasse MBA CMC RB, 28 December 2017 | Gepost in missie, visie, strategie, ondernemer, toekomst, strategisch plan, onderscheiden 1 comment(s)

Gedrag en Kernwaarden

Gedrag en Kernwaarden

Serieuze ondernemers willen graag weten waar zij naar op weg zijn. Is het een succesvolle weg of een pad met hobbels en bobbels? Zijn we überhaupt op de goede weg of is het een onbegaanbaar pad met valkuilen, hindernissen en obstakels? Of vraag u zich dat nooit af? U ziet wel waar u uitkomt? Kan ook! U laat het een beetje aan de omstandigheden en toevalligheden van het ondernemersleven over? Nee toch!? Ik ga ervan uit dat een serieuze ondernemer een streefdoel heeft, een geambieerde toekomstvisie en een hoger doel. Een hoger doel hebben is iets anders dan afwachten waar u toevalligerwijs uitkomt! Lees verder...


Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC RB, 21 December 2017 | Gepost in ondernemersleven, ondernemer, onderneming, doel, ondernemersdoel, kernwaarden, strategie, doelstelling, doelen, missie, toekomststrategie 0 comment(s)

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

Nieuwe leiders. Óók in familiebedrijven.

De roep om nieuwe leiders komt vanuit de maatschappelijke en economische behoefte om te veranderen. Niet blijven hangen in oude denkpatronen, maar snel reageren op verstoring van de markt. Dynamiek en heftige ontwikkelingen vragen om een andere –niet traditionele– aanpak. Het kan opeens gek gaan binnen traditionele ondernemingen met een traditionele leiding. In slaap gesukkeld? Niet meer in staat om snel en effectief te reageren? Kunnen nieuwe jonge leiders dit wel? Binnen een familiebedrijf zie ik twee generaties acteren en presteren. Een praktijkvoorbeeld van nieuw leiderschap! Lees verder..


De emotie bij bedrijfsoverdracht

De emotie bij bedrijfsoverdracht

Familiebedrijven zijn bedrijven waarvan de zeggenschap en de leiding in handen van één familie zijn. Wanneer leiding en eigendom zijn gesplitst is er in de aard van de zaak geen sprake meer van een echt familiebedrijf. De familie kan wel nog steeds de meerderheid van de aandelen in bezit hebben maar zij hebben het bestuur in handen gegeven van iemand buiten de familie.

De echte familiebedrijven zijn vaak ontstaan door opvolging van één of meerdere kinderen of andere familieleden. Soms is dat niet helemaal dé succesformule! Lees verder..